Στον τομέα ανάπτυξης και εξέλιξης των πετρελαιοκινητήρων ο όμιλος Fiat ήταν ανέκαθεν πρωτοπόρος προσφέροντας μια σειρά εφαρμογών που έχουν περάσει στην ιστορία του αυτοκινήτου.
Η αρχή στην εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων έγινε από τη Fiat Group το 1987 οπότε παρουσιάστηκε ο πρώτος πετρελαιοκινητήρας άμεσου ψεκασμού με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας που τοποθετήθηκε στο Fiat Croma. H κατανάλωση καυσίμου ήταν υποδειγματική: 15% χαμηλότερη από έναν κινητήρα πετρελαίου, προηγούμενης γενιάς με προθάλαμο καύσης και 30% λιγότερο από έναν βενζινοκινητήρα.
Κατά την εξέλιξη της τεχνολογίας άμεσου ψεκασμού, οι ερευνητές της Fiat Powertrain ανακάλυψαν ότι χρειαζόταν ηλεκτρονική διαχείριση του κινητήρα προκειμένου να μειωθεί το επίπεδο κραδασμών, η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων. Αυτό έγινε εφικτό το 1997 μετά από χρόνια ερευνών της Fiat και της Bosch, με την εφαρμογή της τεχνολογίας Common Rail (γνωστή και ως JTD ή UniJet Turbo Diesel).
Το 2003, η Fiat εξέλιξε την τεχνολογία MultiJet, τη δεύτερη γενιά Common Rail πολλαπλού ψεκασμού (έως και 5 ψεκασμοί καυσίμου ανά φάση καύσης) με σημαντικότερα οφέλη τη μείωση θορύβου και κραδασμών καθώς και τη σημαντική μείωση εκπομπής μικροσωματιδίων. Η τεχνολογία Multijet σχεδιάστηκε για κινητήρα χωρητικότητας 1.3 λίτρων, το μικρότερο κινητήρα πετρελαίου που κατασκευάστηκε ποτέ, ωστόσο την γκάμα των MultiJet I συμπλήρωσαν κινητήρες 1.6 και 1.9 λίτρων.
Στις μέρες μας, η τεχνολογία MultiJet II αναβαθμίστηκε περαιτέρω. Έτσι ο νέος πετρελαιοκινητήρας είναι εφοδιασμένος με νέα μπεκ ψεκασμού υψηλής ακρίβειας και τεχνολογίας IRS (Injection Rate Shaping) για το συνεχή έλεγχο και την ανάλογη διαμόρφωση της τροφοδοσίας. Συγκεκριμένα επιτυγχάνονται έως και 8 ψεκασμοί, ταχύτεροι και ακριβέστεροι, ανά πλήρη κύκλο λειτουργίας του κινητήρα διασφαλίζοντας καλύτερη διαχείριση της διαδικασίας καύσης και επομένως χαμηλότερο θόρυβο, μικρότερη κατανάλωση και χαμηλότερο επίπεδο ρύπων. Οι μηχανικοί της Fiat τα φρόντισαν όλα.
Σήμερα στα μοντέλα της Fiat διατίθενται οι παρακάτω επιλογές πετρελαιοκινητήρων Multijet 2ης γενιάς. Καταρχήν ο 1.3 16βάλβιδος (1248 κ.εκ.) με 95 hp, Euro5 με φίλτρο DPF, ο οποίος διατίθεται στα Punto Evo, Qubo και σχεδόν άμεσα στο Fiat 500. Συγκεκριμένα στο Punto Evo ο κινητήρας αποδίδει μέγιστη ροπή 200 Νιουτόμετρων στις 1500 στροφές, εξασφαλίζοντας τελική ταχύτητα 178 χλμ/ώρα, μέση κατανάλωση 4,2 λίτρα/100χλμ και 110 γρ/χλμ εκπομπές CO2.
Επιπλέον διατίθεται και ο 16βάλβιδος 1.6 Multijet, 1598 κ.εκ, Euro5 με φίλτρο DPF, στα μοντέλα Punto Evo & Bravo απόδοσης 120 ίππων ενώ στο Doblo η απόδοση του είναι 105 ίππους. Στο Bravo o 1.6 120 ίππων αποδίδει 300 Νιουτόμετρα ροπής στις 1500 στροφές, εξασφαλίζοντας τελική ταχύτητα 195 χλμ/ώρα, μέση κατανάλωση 4,8 λίτρα/100χλμ και μόλις 125 γρ/χλμ εκπομπές CO2.
Χάρη στα Multijet II και IRS, η νέα τεχνολογία ντίζελ κάνει ένα μεγάλο βήμα προς την εκπλήρωση των μελλοντικών ορίων εκπομπών ρύπων Euro 6, που θα επιτευχθεί με βελτίωση της καύσης, ενώ θα μειώσει την ανάγκη χρήσης μηχανισμών περαιτέρω επεξεργασίας ρύπων.
Οδηγική απόλαυση, μειωμένη κατανάλωση και σημαντική οικονομία, περιορισμός των εκπομπών ρύπων: αυτοί είναι οι νέοι πετρελαιοκινητήρες MultiJet II.